Den ene af de forbrydere, som hang dér, spottede ham og sagde: ”Er du ikke Kristus? Frels dig selv og os!” Men den anden satte ham i rette og sagde: ”Frygter du ikke engang Gud, du som har fået den samme dom? Og vi har fået den med rette; vi får kun løn som forskyldt, men han har intet ondt gjort.” Og han sagde: ”Jesus, husk mig, når du kommer i dit rige.” Og Jesus sagde til ham: ”Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis” (Luk 23,39-43).
Hvor er jeg taknemlig for, at vi har fået denne beretning om de to røvere på Golgata.
Her er alt andet skubbet til side. Her drøftes kun emner, der berører det vigtigste i livet. Al snak om jordisk succes og velfærd, gode eller onde kår, er glemt. Nu gælder det frelse eller fortabelse!
Begge røvere taler om frelse. Den første ønsker, at Jesus skal frelse; altså formentlig bare bringe ham ned fra dette frygtelige kors. Det kan man vel ikke fortænke den stakkels mand i. Vi beder selv om frihed for sygdom for os og vore kære. Men Lukas forklarer dog, at røverens ord er ment som en spot.
Begge røvere taler dybest set om Kristus. Den første har lært af folket, rådsherrerne og soldaterne. ”Du, der mener, at du selv er Messias – vis os det – men bring mig først og fremmest ud af denne frygtelige situation.” Det er vel dét, han egentlig mener.
Denne fortabte røver er blevet overbevist om sin egen håbløse stilling gennem den dom og de lidelser, han har mødt de sidste timer. Dommen, pinslerne og til sidst korset. Der er intet håb for ham. Om han taler eller tier er ligegyldigt. Hvad han taler er ligegyldigt. Om han spotter eller ej, gør ingen forskel. Alt er slut. Nu håber han på en evig tilintetgørelse, i bedste fald en total udslettelse. Det, han mentalt forsøger at lægge afstand til, vil ske. Straffen vil følge ham i evighedernes evigheder. Årtusind efter årtusind skal han nu pines, fordi han ringeagtede sin Messias. Kristus, som nu lider og dør for ham!
Hvorfor lærer han ikke af sin røverkollega? Hvad er der at tabe disse sidste få timer af hans korte liv? Er han bange for at miste ansigt, hvis han kopierer sin kollegas bøn? Kan konsekvensen blive værre end korset? Vil folkets spyt og hån øges mod ham? Ham, der allerede er sunket dybest muligt? Han har alt at vinde!
Men – han taber alt!
Hvad skulle denne stakkel have gjort? Det fortæller hans kollega. Han skulle frygte Gud! Han skulle frygte ham, der ”kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede” (Matt 10,28).
”Frygter du ikke engang Gud …”
Én ting var folket, rådsherrerne og soldaterne. Men dig, der intet håb har! Dig, der har mistet alt! Skulle du ikke frygte Gud, der lader både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede?
Har du tænkt over disse Ord? Ja, dig!
Du er næppe i samme ulykkelige situation som røveren på korset. Men du har sikkert også fået din del af de lidelser, som synden har bragt over alle mennesker. Lidelser i familieliv, arbejdsliv eller på helbredet. Du har fået dit! Og skulle du ikke føle det, så bærer du på en synd så stor, at den råber til himlen. Den frelste røver prædiker for dig i dag: ”Frygter du ikke engang Gud …”
Du, som har hørt Guds dom over en synder. Du, som har hørt om de to røvere på Golgata. Hør denne samtale mellem døende mænd! Og frygt Gud!
Hvordan frygter man egentlig Gud ret?
Den frelste røver lærer os hvordan.
En erkendelse af din egen håbløse situation følges af en syndsbekendelse og så en ”kasten sig ind på” Jesus. Røveren var klar over, at hvis ret skulle være ret, så måtte disse to røvere lide dødsstraffen for deres synd. Det var fuldstændig fortjent! (v. 41). Samme sandhed gælder dig og mig foran den hellige Gud. Måske har denne røver faktisk en dybere forståelse af vores håbløse stilling end du og jeg. Løn som forskyldt er dødsstraf og fortabelse! For den, som har indset dét, er der intet håb. Og så dog. Vi må kaste os ind på Jesus. Råbe på nåde.
Hvordan kaster man sig egentlig ind på Jesus?
Den frelste røver bad Jesus om en tanke og fik et paradis! Hvilke ord du bruger er åbenbart ikke vigtigt. Hvad nyttede det for røveren, om Jesus ville tænke på ham i Paradis, når han skulle være evigt i Helvede? Intet, for som Jesus fortæller i en lignelse, er der ”lagt en dyb kløft mellem os (Himlen) og jer (dødsriget), for at de, som vil herfra over til jer, ikke skal kunne det, og de heller ikke skal komme over til os derovrefra” (Luk 16,26).
Med de ord, som røveren kunne fremstamme, forkyndte han for Jesus et miserabelt og forspildt liv, samt bekendte en syndebunke så stor, at kun Jesus kunne håndtere den. Og præcis så store syndere som røverne og du og jeg bærer Jesus, den dag på Golgata, lige ind i Paradis ved hans død på korset!
Ingen store ord, ingen ærefuld død efter et vellykket liv. Men synder så store, at man fortjener dødsstraf. Derfor er der også plads til dig!
Kast dig ind på Jesus – nu!
Udgivet af
David Straarup
David Straarup, Aalborg, arbejder i sundhedsvæsenet