Derfor er Kristus formidler af en ny pagt, for at de kaldede kan få den evige arv, der er lovet, ved at han er død til forløsning fra overtrædelserne under den første pagt. For hvor der er et testamente, er det nødvendigt, at testators død godtgøres; et testamente får jo først betydning ved dødsfald, da det ikke har nogen som helst virkning, så længe han, som oprettede det, lever (Hebr 9,15-17).
Guds forhold til mennesker er ordnet i retslige pagter. Jesus er mellemmand for en ny pagt / et nyt testamente (testamente og pagt er samme ord på græsk). Denne pagt blev ganske vist oprettet, før verdens grundvold blev lagt, men først ved Jesu død blev det retsgyldigt.
Jesus testamente har alle mennesker som modtagere. Han døde for alle for at købe os fri fra arven fra Adam, og han vil gøre os delagtige i sin arv. I missions/dåbsbefalingen pålægger Jesus sine apostle at gøre testamentet kendt for alle. Arvingerne skal høre om arven og indlemmes i den.
Og Gud ikke bare forkynder, men rækker os testamentet og indlemmer os i pagten gennem et ydre tegn. Det er ligesom pagten med Abraham. Omskærelsen var pagtstegnet – tegnet på, at man fik tilsagt Abrahams løfter. Derfor siger Peter på pinsedag: ”For løftet gælder jer og jeres børn.” Og Paulus i Rom 9,4: ”De har førstefødselsretten og herligheden og pagterne.” Israelitterne blev ikke frelst i kraft af omskærelsen, men alt var tilsagt og kundgjort dem som deres ret og rakt dem som en gave, fra de var børn. Men uden en levende tro fik de ingen glæde af det, der blev tilsagt dem.
Sådan også med dåben. Dåben er den nye pagts omskærelse (Kol 2,11f.), dvs. tegnet på den nye pagt, et personligt tilsagn fra Gud om, at den døbte må have del i Jesu død og opstandelse og være Guds arving og Kristi medarving. Dåben er en synlig gaveoverrækkelse, en retslig overlevering af testamentet.
Det er Gud, der handler i dåben. Det er ham, der er giveren og står inde for pagten. Den, der bliver døbt, er modtager og bliver indlemmet i pagten. Det er evangeliets løfte, testamentet, der gør dåben til et nådemiddel. Vandet symboliserer delagtighed i Jesu død og opstandelse – om det er en dråbe eller et ocean. At gøre dåben til en lydighedshandling omgør dåbens pagt til en menneskelig gerning og omdanner evangeliet til en lovpagt.
Men hvis et menneske ikke gør brug af testamentet, ikke lever i syndernes forladelse og den daglige omvendelse, ikke lever det nye liv, som man er blevet arving til, så får man ingen glæde af testamentet. Så lever man i stedet i kødet, i arven fra Adam, man unddrager sig Gud til fortabelse. Testamentet er stadig gyldigt og skal ikke overrækkes igen, hvis man bliver omvendt igen. Gud indestår for sin pagt og fortryder ikke sit løfte. Og vi bliver i denne pagt ved en daglig omvendelse og tro, ved at tage vare på den gode samvittighed gennem daglig renselse i Jesu blod.
”Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse” (1 Pet 3,21).
Udgivet af
Per Bergene Holm
Per Bergene Holm, rektor og timelærer ved Bibeleskolen på Fossnes, Norge.