I er kommet (…) til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels (Hebr 12,24).
Blodet taler først
Abels blod havde kraft til at forbande, men Jesu blod har kraft til at bringe velsignelse til menneskene.
Jeg vil gerne, at du standser lidt for denne tanke for at tage den til dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne indprente den i dit hjerte, men kun Helligånden kan gøre det. Nu vil jeg sige lidt om denne sag, for at den kan nå dig.
Bemærk at Abels blod talte til Gud, længe før Kain talte. Kain var døv for det, som hans brors blod sagde, men Gud hørte det.
Synder, længe før du hører Jesu blods tale, hører Gud den, og han vil skåne din skyldige sjæl på grund af det blod. Længe før det blod kommer ind i din sjæl og smelter dig til omvendelse, så taler det din sag for Gud.
Det var ikke Kains stemme, der nedkaldte hævn og dom over ham, men stemmen fra Abels blod. På samme måde er det ikke råbet fra den synder, der beder om nåde, som bringer nåden, det er råbet fra Jesu blod.
Blodet taler din sag
Du siger til mig, at du ikke kan bede. Tænk, hvilken nåde det er, at blodet beder. Når du ikke kan føre din sag til sejr, så fører blodet din sag. Hvis du skal vinde nåde og tilgivelse hos Gud, så vil det ikke ske ved effekten af dine bønner og tårer. Det sker ved effekten af Guds elskede søns blod.
Kain bad ikke om at møde hævn og dom; det kom til ham i kraft af Abels blod. Og du, selvom du knapt tør spejde efter nåde, så skal du få det ved Jesu blod, som taler for dig. Blodet behøver ikke din stemme for at have kraft over for Gud. Gud vil gerne høre din stemme, men det er, fordi han først har hørt stemmen fra Jesu blod.
Ligesom Abels blod talte imod den skyldige, taler Jesu Kristi blod for den skyldige, og det er en stor nåde. Jesu blod fører ikke sag for de uskyldige. Hvis der fandtes sådan nogle, ville de ikke behøve et sonoffer, der kunne tale for dem. Jesu blod fører sag for oprørerne, for at Gud Herren kan bo iblandt dem. Du, som har brudt Guds bud, du, som har foragtet hans kærlighed, og som har kæmpet mod hans magt, Jesu blod fører sag for sådan nogle som dig, for han kom til verden for at frelse syndere: ”Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte” (Luk 19,10).
Blodet taler stadig
Det dyrebare blod taler til stadighed. Lagde du mærke til det ord i verset: taler. Der står ikke ”der talte”, men ”der taler”.
Jesu blod talte for røveren på korset, men:
Det mister aldrig sin kraft for os her,
til hele Guds løskøbte kirke
er hjemme og salige der.
Brødre, når vores vedblivende synd anfægter vore samvittigheder, er det nåde i overmål, at vi har en vedblivende frelser.
For mange år siden kom nogle af os til Kristus, og vi fandt nåde. Men vores tro svigter gang på gang, og vores tvivl vokser sig stærk. Kom, lad os igen gå til kilden, lad os igen se på korset, for blodet taler stadig. Jesu blod har den samme kraft over for Gud i dag, som da røveren sagde: ”Jesus, husk mig” (Luk 23,42). Lad os tage det til os, og lad os glæde os over det.
Min sjæl, når du ikke selv kan anråbe Gud om nåde og frelse, når du ikke tør, når din tunge er låst, og når fortvivlelse lukker din mund, også da taler Jesus for dig. Så forlad dig nu på ham som din forbeder og mellemmand, kast dig på ham med alt dit eget, hvil helt og alene i ham. Han fører din sag igennem, når du intet magter. Han fører din sag til sejr, når du ikke har nogen kraft. Kom og knyt dig til det dyrebare blods ufejlbarlige og vedvarende tale for dig, og da er alt vel for dig, det er vel nu, og det er vel for evigt.
Blodet taler højere
Og så er det sandt, at jeg kan høre jer, mine larmende synder, men jeg er ikke bange for jer, for Jesu blod taler højere end jer alle sammen. Og du, min samvittighed, jeg kan høre dine anklager, men jeg er ikke forfærdet, for min frelser gav sit blod. Jeg træder frem for Gud med fuld frimodighed, fordi jeg er renset i min stedfortræders blod.
Hvis den uomvendte Kains rædsel ved erkendelsen af synden var ubærlig, så er den fred, som kommer til os ved Jesu dyrebare blod, ubeskrivelig og uudsigelig. En salig fred kommer til alle dem, som hører blodet tale til deres hjerter og sige, at deres synder er tilgivet, at Gud er forsonet, at vi modtages af Gud i den elskede søn, at vi er gemt og bevaret i Kristus Jesus, at vi aldrig skal gå fortabt, og at ingen skal rive os ud af hans hånd.
Dette uskyldige blod, som netop blev udgydt for at stifte fred, det er dyrebart ud over alle grænser. Min sjæl, led aldrig efter fred andre steder, og vær aldrig bange for at finde fred her!
Hvis du, kære kristne, i dag har mistet din vished om frelse, hvis du i dag er bevidst om, at du har været uoprigtig over for din Herre og har bedrøvet hans Ånd, hvis du i dag skammer dig over at blive kaldt kristen, fordi du har vanæret det navn, hvis du i dag oplever, at fortvivlelse truer med at kvæle dit håb, hvis du i dag er ved at give op, så kom, kom i dag, til det dyrebare blod!
Tro ikke, at din frelser kun kan frelse små syndere. Han er en stor frelser – mægtig til at frelse. Ja, dine synder taler meget højt, og det må de gøre. Jeg håber, at du vil høre deres stemme, og at du fremover vil hade dem. Men de kan ikke tale så højt som Jesu blod.
Det blod råber: ”Far, jeg gav mit blod for syndere, skal syndere så ikke frelses? Det var for de skyldige jeg blev ramt, skal de skyldige så ikke gå fri?” Det blod råber ikke forgæves. Ved det blod er der frelse for virkelige syndere, for mig og for dig – til pris og ære for Guds nåde.
Oversat af Mikkel Vigilius.
Artiklen er fra Nyt Livs blad nr. 3-2024. Hele bladet kan læses her.
Udgivet af
C.H. Spurgeon
C.H. Spurgeon (1834-1892) var en engelsk præst.