Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Dødens og Frelsens by

Andagt til 4. søndag i advent 2019. Luk 2,11.

I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren (Luk 2,11).

Mange danskere tager i november eller december måned til den nordtyske by Lübeck for at komme i julestemning. I den historiske gamle bydel har man i over 350 år afholdt julemarked. Et utal af boder, hvor man blandt andet kan dufte brændte mandler, grillede pølser og friturestegte berlinere. Og køen er ofte lang for at købe den kendte Lübeck-marcipan. Hvert år trækker dette julemarked mange mennesker fra hele verden, og for mange er det julens indhold.

Kirkerne er også åbne. Går man ind i Mariekirken og bruger tid på at se de forskellige malerier, så vil man på et tidspunkt møde det kendte maleri Døden fra Lübeck. Maleriet beskriver gribende mennesker fra alle samfundslag i kædedans med Døden. Ingen går fri. Ingen formår at slippe hånden på Døden.

Sådan erfarer vi også menneskelivets barske virkelighed. Døden er som en frygtelig herre. Den ødelægger familiebånd og tætte relationer mellem venner. Man må skilles, og en dag bliver det opbruddets time for en selv.

Hvad maleriet ikke fortæller, og hvad de fleste mennesker ikke er klar over: Uden Jesus vandrer man mod fortabelsens afgrund. Nu bliver alt, som er uden for kirken; alle boderne og hvad der end kan købes, ligegyldigt.

Når man står og ser det triste maleri i Mariekirken, så er der alligevel et håb. Længere opad i kirken ser man prædikestolen. Fra prædikestolen er det muligt at høre et budskab til den slægt, som er i kædedans med døden: julebudskabet.

Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren” (Luk 2,10-11).

Engang lød det over Betlehems marker: “Herren er født i Davids by – Herren er født i Davids by.” Tænk, den Gud, som skabte himmel og jord. Den Gud, som kom gående i haven til Adam og Eva, efter de havde syndet. Den Gud, som er fra evighed af, lod sig føde af en kvinde i Davids by, Betlehem. Hvem kan fatte noget så stort?

I dag er der født jer en frelser.” Barnet Jesus er ikke kun Marias barn, det er også dit barn – din frelser. Læg mærke til ordet ”jer”. I dag får du lov at høre dette: En frelser er født. Alt hvad Jesus gjorde, skete for dig.

Befrieren skal komme fra Zion” (Rom 11, 26). Liv og død hører sammen i Guds frelsergerning for den slægt, som er i kædedans med Døden. Jesus blev født ind i kæden, blev menneske som du – dog uden synd. Han måtte ”i ét og alt blive som sine brødre” (Hebr 2,17). Jesus blev født under loven for at opfylde hele loven til Guds behag. Alle krav og pligter til loven er nu opfyldt. Alt dette gjorde Jesus for dig. Der er ikke mere, du skal opfylde.

Liv og død hører sammen i Guds frelsergerning. Jesus, som blev født i Betlehem, hang ca. 30 år senere på et kors i Jerusalem (Zion). ”Befrieren skal komme fra Zion.”

Som en lynafleder på et hus opfanger lynet og hindrer ulykken, sådan stod Jesus forrest i menneskekæden med hele rækkens synd og skyld. På korset tog Jesus al Guds vrede over menneskeslægtens synd og hindrede, at den evige ild ikke brændte os. I stedet brændte den ham.

Siden børnene alle er af kød og blod, måtte han også blive det ligesom de, for at han med sin død skulle gøre ham magtesløs, som har dødens magt, nemlig Djævelen, og befri alle dem, som af frygt for døden hele livet igennem havde været holdt nede i trældom” (Hebr 2,14).

Denne frelse får du lov at få del i ved troen på Jesus, som har gjort alt for dig (Rom 3,28).

Frygt ikke” var englenes budskab over Betlehems marker. Det budskab gælder stadig. Verdens håb er Guds ord om, at ”befrieren kommer fra Zion” – frelsens by.

Derfor kan du synge ekstra med, når du kommer til vers 5 i julesangen: ”Et barn er født i Betlehem”:

Forvunden (overvundet) er nu al vor nød,
os er i dag en frelser fød.
Halleluja, halleluja.

Glædelig jul i Jesu navn.

Udgivet af

Thomas Beck

Thomas Beck, viceskoleleder, Esbjerg

Thomas Beck

Thomas Beck, viceskoleleder, Esbjerg