Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Nyt blad - august 2016

Nyt Liv 2-2016 er nu udkommet. Du kan læse artiklerne her på hjemmesiden under "Bladet".

Der er ikke noget, der er ret meget mere foruroligende for en kristen, der er anfægtet over sin synd, end at høre om andre kristne, der er “kommet videre” og ikke længere plages af synd. Hvis de samme kristne samtidig kan vidne om store helbredelser, tegn og undere, tænker man efter endnu engang: Er jeg virkelig kristen? Eller er der noget, jeg mangler?

Det er sandt, at der er megen sløv kristendom i dag. Det er sandt, at vi lever i frafaldets tid, og at der mere end nogensinde er behov for at prædike Guds vrede over synden til vækkelse og tørst efter evangeliet. Det er sandt, at der er grund til at være foruroliget, når man som kristen ligedannes mere og mere med tankegangene og prioriteringerne fra verdens ånd. Det var også baggrunden for, at vi i hele 2015 havde “vækkelse” som det gennemgående tema i Nyt Livs blad.

Men vejen til vækkelse går ikke gennem herlighedsteologiske forkyndere – så tiltrækkende og autentiske de end kan se ud.

I det nye nummer af bladet gives en bibelsk vejledning til, hvordan vi skal forholde os til den falske forkyndelse, der leder os væk fra at have vores glæde og fortrøstning i Jesu død i vores sted.

Læs bladet her på hjemmesiden.

Hvordan kan jeg vide, hvad der er de ægte frugter, eller hvordan skal jeg mærke, hvem der bliver i Kristus?

Svaret giver Jesus i v. 3: ”I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer.”

Man skal altså ikke se på, hvor store og hvor mange gerninger de gør, for det er alt sammen kun noget, som jo også vantro og slyngler kan gøre. Nej, man skal frem for alt se på deres mund, hvad de lærer og tror, om det er Kristi rene ord eller ej.

Det, der først og fremmest spørges om, er, om din handling, lidelse eller tjeneste for Gud udspringer af det ord, som Kristus taler. Så skal vi snart få at se, om det er ægte, rent og godt. For hvis det ikke er tilfældet, afsiger vi frimodigt den dom, at der ikke er tale om rene eller gode frugter fra denne vinstok, men at Kristus allerede har dømt dem, om du så pinte dig selv ihjel eller hver dag opvakte døde, for det bliver ikke i Kristus, når det ikke har hans ord.

– Citat Martin Luther
Jesu afskedstale, bd. 2
(Et uddrag af den nye bog
kan læses i det nye blad)