Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Glimt fra bibellejr 2016

Billeder taget af Kaj Nielsen Gøgsig.

I uge 29 afholdt vi sommerens bibellejr i Fjellerup. Ved aftenmøderne gennemgik Dan Hessellund Hebræerbrevet. Du kan se videooptagelser af forkyndelsen her på hjemmesiden under Bibellejr 2016.

Birgitte Elmkvist Madsen er til daglig jordemoder i Ginir i Etiopien. Her er, hvad hun fortæller fra bibellejr-ugen: 


birgitte-elmkvistFor vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd. Lad os altså med frimodighed træde frem for nådens trone, for at vi kan få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid (Hebr 4,15-16).

Disse vers var afskedshilsenen fra forstanderen på Luthersk Missions Højskole i Hillerød, da jeg for ni år siden afsluttede mit 5-måneders ophold der for at rejse til Etiopien som jordemoder for Luthersk Mission. Hvor har jeg ofte fundet trøst i disse vers. Og den er ikke blevet mindre efter dette års bibellejr, hvor det var Hebræerbrevet, der var udgangspunkt for bibeltimerne.

Hebræerbrevet er en af de bøger, som jeg har haft det lidt svært med. Der er så utrolig meget godt i det, men det er så utrolig kompakt, indholdsmættet og kompliceret, at jeg ikke kan finde ud af, hvor jeg skal begynde og ende. Så bliver det så berigende og en stor velsignelse at komme til Fjellerup, sætte sig på stolerækkerne i salen, slå ørene ud og lytte til Dan Hessellunds prædikener over selvsamme brev. Jeg tror, det er tydeligt for enhver, at der ligger et meget stort antal timers arbejde bag de seks bibeltimer over Hebræerbrevet – men hvor er det dog en velsignelse, at Gud bruger et så klart talerør for at minde os om, hvilken mægtig ypperstepræst vi har i Jesus.

Vi får del i noget, der er blevet til stor rigdom og velsignelse for prædikanten selv – budskabet kommer fra hjertet og går lige til hjertet! Vi har en ypperstepræst, der en gang for alle bragte sig selv som offer for vore og hele verdens synder en gang for alle, og det står evigt fast! Vi får lov at hvile i det allerede nu – hvile i, at Jesus, Guds søns blod, renser os for AL synd! Det er helt ufatteligt, når man kender sandheden om sig selv og sin egen syndige natur!

Alle de rigdomme, der kom frem i ugens forkyndelse over Hebræerbrevet er stadig ikke faldet helt på plads i hovedet, og de prædikener skal helt sikkert downloades og med til Etiopien. Der er stof til mange af efterårets aftener i Ginir. Jeg er overbevist om, at Gud har flere ting at lære mig – og dig – gennem disse prædikener. De er så indholdsmættede, at det er umuligt at få det hele med på en gang.

Jeg sidder tilbage med en stor taknemmelighed til Gud over, at Han oprejser forkyndere, der kan bearbejde og udlægge Ordet for os, så vi ”almindelige” mennesker også får del i de mange rigdomme, der er gemt i Hebræerbrevet – lad os huske vore forkyndere i forbøn, jeg tror de trænger det!