Jesus var single

Af Line Anthony Reckweg. Udgivet på Lohse i 2016, 189 sider, 199,95 kr.

Velment, men mislykket. Det er nok den mest præcise beskrivelse af bogen, jeg kan komme med.

Forfatteren Line Anthony Reckweg arbejder i det daglige på sitet adamogeva.dk og er således oplagt til at skrive en bog om parforhold og singleliv ud fra et kristent perspektiv. Hendes primære mål med bogen er at sige, at det er OK at være single. Det var det på Jesu tid, det er det i dag.

Men herefter fortoner målsætning og målgruppe sig i det ubestemmelige. Argumenterne i bogen er en uskøn blanding af teologi, psykologi og almindelig livsfilosofi. Uskøn fordi argumenterne på denne måde aldrig føres til dørs.

For eksempel indledes bogen med en diskussion om ægteskab vs. singlestand ud fra et bibelsk perspektiv, men forfatteren magter ikke den teologiske metode, og det endelige argument bliver derfor, at fordi Jesus var single, må det være lige så godt. På samme måde falder også de psykologiske argumenter fra hinanden, og derfor ender bogen med at blive usammenhængende og utroværdig.

En fornemmelse, der ikke afhjælpes af de mange bibelcitater, der ofte forekommer efterhængte og uden egentlig sammenhæng. Flere steder er disse teksthenvisninger helt vilkårlige eller stærkt søgte, for eksempel når forfatteren bruger Jesu ord om, at det, der i kamrene hviskes i ørene, skal prædikes ud fra tagene, til at sige, at vi skal tale åbent om singleliv, sex og begær, mens Bibelens eget sprog om disse emner maner os til forsigtighed. Andre steder kunne bibelhenvisningerne have været ført ind i temaet, hvis man ville vride dem, men det kommer til at virke kunstigt, når Pauli tale om trængsler uden videre bliver overført på singlelivet.

Som forarbejde til bogen har forfatteren interviewet en lang række singler, hvis stemmer lyder igen i bogen. Det er disse interviews, der bærer bogen. De interviewedes ærlighed og erfaring giver en livsnærhed til emnet, som bogen i det store og hele mangler. Men teologien i bogen bliver ikke bedre end de enkelte interviewpersoners kristendomsopfattelse, og her savnes endnu engang den dybe forståelse for Bibelens lære om køn og samliv.

Jeg kan derfor ikke anbefale bogen som en kristen lærebog om singleliv, omend der uden tvivl er en og anden, som kan have glæde af at læse bogen som en god vens gode råd og tanker om køn og singleliv.

Forfatter: Line Anthony Reckweg

Ægteskab, familieliv, singleliv