Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Forkynd for børn - om lov og evangelium

Af Carl Fr. Wisløff. Udgivet på LogosMedia i 2017, 30 sider, 29,95 kr.

Men kan de små børn så tro? spørger du måske. Nej, det kan de vel ikke, men kan du? Kan du som voksen tro? Er din tro mere værd end et barns tro? Troen er ifølge Guds ord en gave, og vi beder Gud om, at han vil give både børn og os voksne troens gave.

På en så direkte og klar måde forklarer Carl Fredrik Wisløff, hvordan lov og evangelium kan forkyndes for børn. Indholdet i bogen har været holdt som et foredrag for søndagsskoleledere og har siden 1939 været på trykte medier. Bogen, eller hæftet om man vil, er dog løbende blevet opdateret og består i sin nærværende form af 30 sider på letforståeligt dansk.

Bogen handler om lov og evangelium og består af tre korte, men sammenhængende afsnit.

Det første afsnit handler om forudsætningen, for at kunne undervise ret for børn. Det er afgørende, at vi selv kender Jesus, kender både lov og evangelium og forstår at skelne mellem disse. Wisløff får med forbavsende få sætninger tydeligt forklaret både lovens og evangeliets hensigt og virkning og derved, hvordan jeg selv bliver en kristen, og hvordan jeg lever som kristen.

Dernæst følger et afsnit om, hvordan man forkynder for børn. Også her understreger Wisløff vigtigheden af at kende lov og evangelium og undgå sammenblanding af disse. Igen et lille citat fra bogen:

Man skal tro på Jesus,” siger et barn. ”Ja, det er rigtigt. Det er ikke nok at opføre sig ordentligt. Du skal også tro på Jesus og tage imod ham som din frelser”, svarer lederen. Umiddelbart er den voksne måske tilfreds med både sig selv og børnene. Men hvad er det, man lærer børnene med sådan et svar? Det er lov og gerning og ikke andet. Ingen kommer i Himmelen ved at opføre sig ordentligt. Heller ikke børn (…) Et menneske bliver ikke frelst ved, at det på toppen af sine gode gerninger også tror. Nej, det bliver frelst ved, at det ikke regner med sine egne gerninger og tror.

Det er uendelig vigtigt, at børnene lærer sandt om Guds ord. Der skal ikke trækkes noget fra eller lægges noget til. Til gengæld opfordrer Wisløff til, at man gerne bruger Bibelen i hele dens bredde og rigdom. Måske forstår børnene det ikke nu, men det, som er forkyndt i barndommen, kan senere i livet blive forudsætningen for troen på Jesus.

Det sidste afsnit handler om, hvordan Jesus både er et forbillede og frelseren. Igen en tydelig forklaring af lov og evangelium.

Kan bogen anbefales? Ja, i allerhøjeste grad. For mange kan bogen være med til at belyse betydningen af lov og evangelium. Personligt har bogen været afklarende for mig med hensyn til, hvordan jeg kan lære mine børn om Jesus. Jeg kunne ønske, at alle, der har et kristent arbejde blandt børn, ville læse den.

Forfatter: Carl Fr. Wisløff

Ledelse og forkyndelse