Færdigt arbejde

Af Marie Celine Lundeby. Udgivet på LogosMedia 2018, 320 sider, 199,95 kr.

Det kan siges kort: Denne bog har manglet, og den udfylder i høj grad en stor mangel blandt kristne i Danmark!

Jeg skal ikke lægge skjul på, at det var ret nølende, at jeg takkede ja til at anmelde bogen for Nyt Livs blad. Dels er jeg temmelig meget uden for bogens primære målgruppe, som meget direkte formuleres i undertitlen: ”en andagtsbog for præstationsramte piger”. Dernæst frygtede jeg at skulle til at give en lang, besværlig og kritisk anmeldelse af en bog, som nedtoner lovens ord og dermed også evangeliet.

Hvad første del angår, er bogen langt bredere end titlen antyder. Min påstand er, at flertallet vil kunne få et udbytte af den – hvis ikke med andre formål, så med det formål at have noget at kunne række til andre.

Hvad det sidste angår, må jeg sige, at bogen får de varmeste anbefalinger. Der er tale om en bog, der er balanceret og bibelsk i sin tale om skabelse, syndefald og frelse. Der lægges ikke skjul på syndens alvorlige virkelighed, samtidig med at der tales stærkt om evangeliet som et budskab, der befrier fra alle krav og præstationer!

Valget af emner og mere sekundære temaer bærer klart præg af, at målgruppen er piger i den yngre aldersgruppe. Det mener jeg, kun er en styrke, da bogen har en klart defineret og begrænset målgruppe.

Bogen veksler mellem belærende afsnit, som har karakter af egentlig bibelundervisning/troslære, og mere praktiske afsnit, hvor forfatteren i højere grad inddrager sit eget liv med gode tanker om kæresteforhold, udseende, bagtalelse og meget mere. Efter hvert kapitel er der 5-6 bibelvers til refleksion og nogle spørgsmål at overveje. Der er tale om rigtig gode spørgsmål, der sætter tankerne i gang og sætter dem i relation til både forfatterens tekst og de velvalgte bibelvers. I slutningen af hvert kapitel er der plads til at skrive noter m.m.

Jeg har udvalgt en række steder i bogen, der viser dens balance og helbibelske tilgang, for at give en lille idé om indholdet:

Det er befriende, at forfatteren er tydelig omkring at skelne mellem skabelsens plan og vores værdi for Gud – og i den forstand være ”gode nok” (s. 107-108) – samtidig med at der tydeligt tales om synden og vores totale mangel på evne til at frelse os selv og være ”gode nok” på frelsens plan. Et stærkt kapitel om retfærdiggørelsen sætter tingene på plads allerede i bogens begyndelse (s.21), mens synden og behovet for at tale lovens ord også får god plads (f.eks. s.86 og s.205). Med formuleringer som ”Vi er syndere, som i udgangspunktet ikke kan have en relation til Gud” (s.86), lægger forfatteren ikke skjul på den bibelske virkelighed, men taler klart om synden og Guds hellighed. Forfatteren er tydelig omkring den enorme kærlighed, Gud har til alle mennesker, og at Gud også ønsker at vise den til os (s.158). Men Jesus er ikke til for bare at gøre dig ”superlykkelig” i dette liv – det skema passer han ikke ind i! (s.119).

Mange flere eksempler og emner kunne være berørt i anmeldelsen, men det ville ikke tjene mere end at understrege pointen: Der er tale om en god, bibelsk og balanceret bog. Enkelte formuleringer er lidt for sukkersøde til min smag, men da jeg befinder mig uden for målgruppen, antager jeg, at det har noget med det at gøre.

En lille kritisk bemærkning: Forfatteren er ungdomskonsulent i Norsk Luthersk Misjonssamband, som har en mindre restriktiv tilgang til tjenestedelingen mellem mand og kvinde end f.eks. Nyt Livs blad står for (se årg. 2013, nr. 1 og 3, samt årg. 2014 nr. 1), og som den danske søsterorganisation Luthersk Mission har. Derfor er jeg skeptisk, når forfatteren for eksempel formulerer sig som i citatet på s. 65: ”Hvis Gud vil bruge dig som forkynder, så må du stole på, at han vil hjælpe dig, så alt går godt.” Hvilken type forkynder taler vi om der? Den anderledes tænkning præger naturligvis hele bogen, og måden tingene formuleres på generelt.

Den kritiske bemærkning til trods får bogen mine varmeste anbefalinger! Læs den selv, og forær den gerne til en eller anden i målgruppen!

Forfatter: Marie Celine Lundeby

Ungdomsbøger / 320 sider / 199,95 kr.