Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Derfor er jeg luthersk - Jesus i centrum

Af Daniel Preus. Udgivet på Credo/LogosMedia i 2017, 224 sider, 199,95 kr.

Hvorfor er der egentlig nogle, der kalder sig lutherske? Siger Luther ikke bare det, der står i Bibelen? Hvis han gør det, er det vel ingen grund til at kalde sig luthersk – det må vel være nok at kalde sig kristen. Alligevel er der nogle, der med glæde kalder sig lutherske. En af dem er Daniel Preus.

Daniel Preus har været præst i flere menigheder og haft ledende stillinger i Den Lutherske Kirke i USA, også kendt som Missouri-synoden. Han bekender sig som lutheraner og med bogen ”Derfor er jeg luthersk – Jesus i centrum” giver han en teologisk klar og også meget opbyggelig indføring i grundlæggende lutherske og bibelske trossandheder.

Meget pædagogisk forklarer Preus den lutherske lære med tre bjerge – Sinaj, Golgata og Zion. På Sinajs bjerg bliver mennesket mødt af Guds lov, og synden bliver afsløret. Det fører os til Golgatas bjerg, forklarer Preus. Her møder vi Jesus, som dør for os pga. alt det, vi blev kendt skyldige i på Sinajs bjerg. Altså: Alt det, jeg har gjort forkert, er der blevet betalt for. Men vi er ikke helt færdige. Det liv jeg skulle have levet, dét levede Jesus for mig ”på Sinajs bjerg”. Jesus har altså også været på Sinajs bjerg. Vi ender dermed med, at alt det, vi ikke gjorde, det gjorde Jesus ”på Sinajs bjerg” for os. Og den Guds straf og vrede, vi skulle have været ramt af på Golgatas bjerg – den tog Jesus på sig dér.

Hvad er der så tilbage? Jo, alt dette må blive mit. Det forsoningsværk, som Preus kalder ovenstående, må blive mit. Og det bliver det i retfærdiggørelsen ved troen på Jesus. Guds retfærdiggørelse af mig finder sted på Zion. I denne forbindelse forklarer Preus meget grundigt og trosstyrkende, hvordan troen skabes af Helligånden, som kalder et menneske ved evangeliet om Jesus. Det er altså ikke et menneskes trosanstrengelse, der skaber troen, men det er alene Guds gerning.

Efter en klar, evangelisk og trosstyrkende indføring i luthersk og bibelsk frelseslære leverer Preus et par kapitler om kristenlivet og sakramenterne. Derefter følger nogle kapitler hvor han beskriver præstedømmet, gudstjeneste og liturgi. I denne sammenhæng er det lige værd at bemærke at Daniel Preus er noget mere højkirkelig i sin forståelse af disse emner end mange lutheranere i Danmark vil være.

Til sidst i bogen summerer Preus det hele op i et fremragende kapitel, hvor han kort forklarer, hvorfor han er luthersk. Citat: ”Den lutherske kirkes lære sætter Jesus i centrum, fordi Den hellige Skrift sætter Jesus i centrum (…) Fra dåben til døden og gennem døden ind i evigheden gælder for en kristen: Jesus er i centrum.”

Fra først til sidst er ”Derfor er jeg luthersk – Jesus i centrum” en overskuelig, klar og frigørende indføring i luthersk og bibelsk lære. Preus formår på én og samme tid at henvise til både Luther, de lutherske lærefædre og ikke mindst Bibelen, samtidig med at han holder det hele på et niveau så bogen bliver letlæselig og forståelig. Preus’ budskab emmer af tillid til Bibelen, af en glæde over nåden i Jesus alene og af et håb om en evighed hjemme hos Jesus. Bogen er dermed ikke bare en letfordøjelig indføring i luthersk lære, men også en ganske opbyggelig bog. Den får mine varmeste anbefalinger.

Forfatter: Daniel Preus

Troslære og teologi / 224 sider / 199,95 kr.