Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Det skal du overveje, før du investerer

Det skal du overveje, før du investerer

Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv, før du slår til.

Først en lille disclaimer: Jeg bilder mig ikke ind, at jeg er sådan en rigtig investeringsrådgiver. Altså sådan en, der ved noget om økonomi.

Alligevel vil jeg gerne give et godt råd, før du investerer. Om det så handler om en ny lejlighed, en macbook eller din næste ferie.

Et godt råd: Tænk dig om, før du investerer

Tænk dig om, før du investerer. Eller mere specifikt: Tænk over, hvad der fylder dit hjerte. Der er nemlig en stor fare for, at det materielle bliver det, der fylder vores hjerte, så vi glemmer vores egentlige skat i Kristus (Luk 12,33-341).

Derfor er spørgsmålet, du skal overveje: Får denne ting [indsæt selv] dig til at værdsætte Kristus mindre?

Kan du både købe en ny macbook og samtidig værdsatte Kristus over alt andet? Kan du eje en lejlighed og samtidig lade Kristus være din største og eneste skat?

Et underligt spørgsmål

Det kan virke som et lidt underligt eller måske ligefrem ekstremt spørgsmål. For hvad har det, at jeg godt kunne tænke mig en ny lejlighed eller macbook egentlig med Kristus at gøre?! Kan jeg ikke glæde mig over både Kristus og min nye macbook?

Det, tror jeg bestemt, er muligt. Selvom Gud endnu hverken har velsignet mig med en macbook eller en ny lejlighed endnu(!)2, kender jeg op til flere kristne, der takker Gud for deres macbook og lejlighed. Jeg har endda også selv været på gode ferier. Og lange ferier. Det takker jeg Gud for.

Men det er også netop det afgørende: at vi retter takken mod Gud for det, han giver os (1 Tim 4,4-53). Så det er Gud, der bliver vores egentlige skat, og ikke det, han velsigner os med.

Kristus er den uudtømmelige skat

Men hvad er det centrale egentlig i den skat, Gud giver? Det er nåden i Kristus (2 Kor 8,94). Kristus betalte alt, hvad vi skylder Gud for vores synd og overtrædelser, da han udgød sit blod for os. Derfor kan Gud møde os med sin nåde og tilgivelse. Selvom vi kan føle os fulde af synd, er Gud i stand til gang på gang at tilgive os, når vi fortæller ham åbent og ærligt om det. Det er nåde.

Nåden i Kristus er den skat, der ikke ruster og aldrig bliver mølædt (Luk 12,335). Jesus kalder oven i købet skatten for uudtømmelig! Nåden bliver bare ved og ved og ved… Som vi modtager nadveren søndag efter søndag og der får tilgivelse for alle vores synder, er der altid nåde nok! Dag efter dag. År efter år.

Intet må stjæle glansen

Der er intet, der må stjæle den glans, der stråler fra nåden i Kristus. Hverken din nye macbook eller noget som helst andet. Næste gang du skal købe noget, så spørg dig selv, om det vil få dig til at værdsætte Kristus mindre.

Og hvis du tror, at du vil værdsætte Kristus mindre, så lad være med at købe det. Eller giv pengene væk til nogen, der har brug for det, som Jesus opfordrer til det (Luk 12,33a6). Fyld dit hjerte med nåden i Kristus. Jesus skal være din største skat. Hvis en ny lejlighed stjæler din glæde over Jesus, er den ikke pengene værd. Så er det bedre at gå igennem livet uden at eje den.

Indlægget blev oprindeligt bragt på bloggen Teologiske Smuler. Se mere på www.teologiske-smuler.dk.


1 “Sælg jeres ejendele og giv almisse. Skaf jer punge, som ikke slides op, en uudtømmelig skat i himlene, hvor ingen tyv kommer, og intet møl ødelægger. For hvor jeres skat er, der vil også jeres hjerte være.”

2 Man har jo lov at håbe!

3 ”Alt, hvad Gud har skabt, er godt og skal ikke forkastes, når man tager imod det med tak; for det helliges ved Guds ord og ved bøn.”

4 ”I kender vor Herre Jesu Kristi nåde, at han for jeres skyld blev fattig, skønt han var rig, for at I kunne blive rige ved hans fattigdom.”

5 “Sælg jeres ejendele og giv almisse. Skaf jer punge, som ikke slides op, en uudtømmelig skat i himlene, hvor ingen tyve kommer, og intet møl ødelægger.”

6 “Sælg jeres ejendele og giv almisse.”

Anton Bech Braüner

Anton Vestergaard Braüner, studerer statskundskab, København